Akü Değişimi

Akü nasıl değiştirilir?

Akü değiştirmek aracınızla alakalı yapabileceğiniz en kolay işlemdir. Gelin bu işlemleri sırasıyla anlatalım size.

1 Akü satın almalısınız. İlk yapacağınız işlem aracınıza uygun aküyü satın almak olacaktır. Aracınıza uygun akünün tespitini aracınızın üzerinde takılı olan aküyü kontrol ederek öğrenebilirsiniz.  Aracınıza uygun aküyü satın almak için buraya tıklayınız.

2 Akünün yerini tespit edin. Araç üreticisi firmalar enerji kaynağı olan aküleri farklı noktalara koymaktadır. En yaygın olan konumlandırma şekli, kaputu açtığınızda sağ taraftadır. Bunun dışında bagajda, yedek lastiğin yanında ya da uygun olan yan bölmelerde olabilir. Bazı araçlarda ön su ızgarasının altına denk gelecek şekilde de konumlanmış olabilir. Halen yerini bulamadıysanız kullanma kılavuzuna bakarak akünüzün yerini öğrenebilirsiniz.

3 Aküyü sabit tutan sabitleme profilini çıkarın ( Varsa ). Aküyü sabitlemek için kullanılan bu düzenek tek somunlu bir bağlantı ya da akünün 2 tarafından kıstırılmış ve sıkılmış somunlu bir bağlantı olabilir. Aküyü çıkarmak için bu bağlantının sökülmesi gerekmektedir. Bu bağlantıların somunlarını sökmek için 11 – 12 ya da 12-13 anahtar işinizi görecektir. Benim anahtarım yok bu işlemi gerçekleştiremem diyorsanız,  Aracınızın aküsünü değiştirmek için size en yakın servise buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.

4 Akünün kutup başlarını sökme. Aküyü sabitleyen mekanizmayı çıkardıktan sonra kutup balarını sökme vakti geldi. Kutup başları 2 tanedir. Bir tanesi ( + ) diğeri ( - ) kutuptur. ( + ) kutup üzerinde onun pozitif yüklü taraf olduğunu belli eden kırmızı renkte bir kapak ya da buna benzer kırmızı renkte olan bir bağlantı plastiği kesinlikle vardır. Bu dünya standartlarında bir uygulamadır kırmızı renk her zaman ( + ) yükü temsil eder. Fakat aracınız çok eskiyse kırmızı ile tabir edeceğimiz belirleyici bir işaret olmayacaktır. Akünün üzerindeki kutup başlarında daima ( + ) ya da ( - ) yazacaktır. Siz yine de kutup başlarını karıştırmamak için işaretleme işlemi uygulayabilirsiniz. Bu işlemden sonra 11 -12 ya da 12 – 13 anahtarınızı kullanarak kutup başının bağlantısını sağlayan somunu gevşetin. Bu işlemi her 2 kutup içinde yapınız. Akü kutup başları sökülürken ilk önce ( - ) kutup başı çıkarılır daha sonra ( + ) kutup başı. Kutup başlarını çıkarıp güvenli şekilde kenara çekiniz ve aküyü olduğu yerden çıkarınız.

5 Yeni aküyü takma. Yeni aküyü eski akünün konumuyla aynı şekilde yerine takınız. Çıkardığınız kutup başlarını doğru akım noktalarına takınız. (+) kabloyu (+) tarafa (-) kabloyu (-) tarafa bu işlem akü değiştirme işlemin en dikkat etmeniz gereken noktadır. Kutup başlarını ters bağlarsanız sigorta kutunuzdaki birkaç sigorta yanacaktır. Hemen müdahale etmezseniz daha ciddi problemler oluşacaktır. Akü kutup başlarını doğru şekilde taktıktan sonra anahtar yardımı ile kutup başlarını tekrar sıkınız. Daha sonra akü sabitleme mekanizmasını yerlerine takıp anahtar yardımı ile montajını sağlayın. Bu son adımla akü değiştirme işlemini tamamlamış olacaksınız. İşleminizin başarı ile sonuçlandığını test etmek için kontak anahtarını çevirip aracınızı çalıştırmanız yetecektir.

 

Akü bakımı nasıl yapılır?

Yeni tip akülerin bakıma ihtiyacı yoktur. Piyasadaki otomobillerin hemen hemen %99’unda yeni tip akü bulunmaktadır. Yeni tip (SMF) aküler için yapılacak tek bakım kutup başlarını temiz tutmak olacaktır. Akü bakımı, bakımlı tip (MF) aküler için geçerlidir. Bu tip bir aküye sahipseniz sizin için bakımın nasıl yapılması gerektiği anlatacağım.

3 – 6 ay arası periyotlar da bir akü servis noktasına giderek bakım yaptırmanız gerekmektedir. Bu bakımda akünün elektrolit seviyesi kontrol edilir şayet elektrolit seviyesi azalmışsa azalan miktar kadar tamamlanır. 

Akü bakımını kendiniz yapacaksanız akünün elektrolit kapaklı açılarak eksilen su miktarınca “saf su” eklemelidir. Bakımlı akülerin içine sadece ve sadece saf su koyulması gerekir. Bunun haricinde konulacak şebeke ya da damacana su akünün şarj olamamasına ya da aşırı şarj olmasına neden olur. Araç marş basmada ya da çalışmada zorlanıyorsa bu durum akünün ömrünü doğrudan etkileyecektir. Aracınızın elektrik aksamını kontrol edip sorunu gidermeniz akünüzün ömrünü uzatacak ve daha sağlıklı çalışmasına imkan sağlayacaktır. Kış aylarına girmeden önce akünüzü bu bahsettiğimiz bakımları yapmanız önemle tavsiye edilir.

 

Akü ömrü ne kadar?

Akülerin ömrü marş sayısı ve kullanım koşullarıyla ile doğrudan alakalıdır. Normal şartlar göz önünde bulundurulduğunda otomobil akülerinin ömrü 4 ile 5 yıl arasındadır

Yüksek hava sıcaklığı akünün ömrüne doğrudan etki eder. Yüksek sıcaklık akü içerisinde kurumaya sebep olacaktır. Yüksek sıcaklık olan ortamlarda kullanmak için standart özelliklere sahip aküler yerine özel olarak üretilmiş aküler kullanmak ömrünü uzatacaktır.

 

Kışın akü neden biter?

Teknik konulara girmeden size bu durumu çok basit bir örnek vererek anlatacağım, daha sonra teknik tarafını okuyarak asıl sebebini öğrenebilirsiniz. Bir kavanoz bal sıcak bir ortamda akışkandır ve hareket kabiliyeti yüksektir. Fakat aynı kavanoz bal soğuk bir ortamda aynı hareket kabiliyetine sahip değildir. Aküde yaşanan durum da aynısıdır. Akünün durumu yaz mevsimindeki durumu ile aynı fakat içindeki kimyasal sıvıların hareket kabiliyeti aynı değildir.

Kışın soğuktan her şey yavaşlar buna aracınızın aküsü de dahil. Akünüzün boşalmasının sebebi, aküde kullanılan kimyasalların tepkimeye girerek enerji yaratabilme özelliği azalır. Gelen soğuk havalarda kimyasallar sıcak havada olduğu kadar hızlı tepkime sağlayamazlar. Aslında aküyü soğuk tutmak, kimyasal deşarjı yavaşlatarak, akünün ömrünü uzatacaktır. Soğuk hava da akünüzün durumu iyi olabilir. Fakat sıcak havadaki gücü olamayacaktır. Çünkü kimyasal reaksiyondaki temel prensip ısı ve moleküllerin hareketidir. Soğuk havalarda moleküllerin hareketi düşüktür. Bu yüzden akünüz yeterli enerjiyi üretemeyecektir. 

 

Akü bitince araba nasıl çalıştırılır?

Aküsü bitmiş aracı 2 farklı şekilde çalıştırabilirsiniz. 

1. yöntem başka bir arabanın aküsünden takviye yaparak. Bu yöntemin uygulanabilmesi için takviye kablosu dediğimiz ekipmanın elinizde bulunuyor olması gerekmektedir. Takviye kablosu belirli kalınlıkta üretilmiş enerji aktarımına yarayan uçlarında kıskaç olan kablodur. Bu kablodan ( + ) ve ( - ) kutuplar için 1’er tane vardır. Takviye yapacağınız aracın aküsünü kendi aracınızın aküsüne paralel olarak bağlarsınız. Paralel olarak bağlamak şu şekilde olur. Takviye alınacak aracın ( + ) kutup başına takılan kablonun diğer ucunu takviye yapılacak aracın aküsünün ( + ) kutup başına takılır. Aynı işlem ( - ) kutup başları içinde yapılır. Bu işlemi yaparak takviye aldınız aracın aküsünü aracınızı uzatma kablosuyla bağlamış olursunuz. Takviye verecek araç çalıştırılır. Çalışır vaziyette takviye vermesi daha sağlıklı olacaktır. Aracınızın başına geçip kontak anahtarını çevirip aracınızı çalıştırın. Aracınız çalıştıktan sonra bir müddet kablo bağlantılarını sökmeyin ( 2 dk. yeterli olacaktır). Daha sonra kablo bağlantılarını sökebilirsiniz.

2. Yöntem halk arasında çok kullanılan bir tabir olan aracı vurdurma yöntemidir. Bu yöntem sadece belirli araçlarda yapılabilmektedir. Otomatik vites araçlarda ya start / stop butonu ile çalışan araçlarda bu yöntemi uygulayamazsınız. Normal kontak anahtarına sahip düze vites araçlarda aracınızı vurdurarak çalıştırabilirsiniz. Vurdurarak çalıştırmanın mantığı şudur, normalde aracınız aküden aldığı enerji ile marş motorunu döndürür marş motoru da volanı döndürerek motoru hareket ettirir ve aracınız çalışır. Akünüz bittiğinde motoru çevirecek enerjiden mahrum kalırsınız. Eski sistemler gibi elle motoru çevirme imkanımız olmadığı için bu işlemi şanzıman yardımı ile yaparız. Tekerlekler dönüş sağlayıp aracı vitese taktığımızda, sistemi birbirine bağlayarak aracın hareketini  şanzıman yardımı ile volana iletebiliriz, volanda motora iletir ve araç çalışır. Peki bu teknik bilgiyi araçta nasıl uygulayacağız anlatalım. Aracınızı vurdurarak çalıştırmanız için ilk önce kontak anahtarının açık konumda olması gerekir. Vites boş konumda olacak ya da vurduracağınız vites olan 2. vitese takılı olacak ama ayağınız debriyaja basılı konumda olacak bu da her harikulade aracınızın boş vites konumunda olması demektir. Daha sonra  aracınızın belirli bir ivmeyi yakalayıp hareket etmesi gerekiyor. Bu işlem için yardım alabilir ya da yokuş aşağı bir konumdaysanız aracınızı yokuş aşağıya boş viteste salabilirsiniz. Aracınız bu ivmeyi yakaladığında (5km - 10km hız civarı) lastiklerdeki hareket hızını şanzımana iletmenin vakti geldi demektir. Boşta olan vitesi 2. vitese takıp ayağınızı debriyajdan çektiğiniz anda bir vuruntu ile aracınız çalışacaktır ( Vitesiniz 2. Viteste takılı ve ayağınız debriyaja basılı şekilde bu işlemi yapıyorsanız ayağınızı debriyajdan çekmeniz yeterli olacaktır). Vurdurma işlemi çok zor bir işlem değildir. Fakat ilk kez yapacaksanız tehlikeli yönleri vardır. Açık bir alanda değil sıkışık bir yolda sokak arasında bu işlemi yapıyorsanız çok dikkatli olmanız gerekir. Araç çalışır çalışmaz hemen debriyaj fren yapıp, panik yapmadan aracınızı durdurmanız gerekecektir. Panik yapıp debriyaja basmadan ya da vitesi boşa almadan fren yaparsanız araç tekrar stop edecektir. Ve vurdurma işlemini baştan yapmanız gerekir.

 

İletişime Geçin

Şazibey Mah. 64015. sk. Master Beton Peyzaj No: 1/A Onikişubat / KAHRAMANMARAŞ

Randevu için Mesaj Gönderin